Tuesday, April 19, 2011

SAYA DAN KEKURANGAN

surat ini ditujukan khas buat encik bakal suami...


sayang...
ketika sayang membaca warkah ini, saya sedang diburu perasaan gelisah, takut, bimbang... saya berfikir, adakah sayang dapat terima semua kekurangan yg ada pada diri saya ini..?


sayang...
saya ni suka bangun lewat..sebab saya juga suka tidur lewat...tapi saya tidur lewat bersebab...saya perlu, harus dan mesti siapkan kerja-kerja saya...bila saya siapkan kerja sayya, saya tidur lewat...bila saya tidur lewat, saya pun bangun lewat...mak saya cakap, rahsia kecantikan adalah dengan jaga waktu tidur kita supaya cukup 8jam dalam sehari...tapi sayang, saya janji saya tak akan macam ini bila saya dah kerja sebab bila saya kerja saya memang tidak akan fikir apa-apa selain kerja saya... saya janji saayang semua ini tidak akan berpanjangan...saya tidak akan bangun lewat masa di rumah mak mertua sebab menjaga airmuka suami adalah tanggungjawab isteri...saya tak mahu suami saya malu memperisterikan saya...


sayang...
saya ni cemburu...saya cemburu bila saya lihat wall facebook awak...ramai perempuan komen awak...saya cemburu sebab saya sayang awak...saya minta maaf jika sifat saya ini menyesahkan awak tapi saya sayang awak...saya cemburu sebab perempuan yang komen awak itu adalah perempuan yang sama yang suka pada awak...


sayang...
saya ni tak tahu masak...saya risau bila fikir nanti mak awak akan tanya saya "cik polan ni tahu masak tak?"...saya tak tahu nak jawab apa...sebab saya tak tahu masak makanan kegemaran awak yang sama macam mak awak masak dari awak kecik sampai sekarang...itu sebab saya takut, sebab saya tak tahu masak makanan yang sama rasanya macam mak awak masak...


sayang...
saya ini tidak berpelajaran tinggi...saya tak pandai...saya takut sangat bila fikir apa saya akan jawab bila mak awak tanya "cik polan dulu belajar di mana?"...sebab saya tidak seperti kawan-kawan awak dan anak-anak kawan mak awak...saya cuma belajar di universiti tempatan sahaja...saya bukan graduan dari University Harvard USA tu, bukan juga dari University of Cambridge UK tu, bukan dari Yale University USA tu, malah bukan juga dari University Oxford UK macam yang Amalina pergi tu...saya hanya dari Universiti Teknologi MARA je...


sayang...
saya ni bukan kuat agama...pendidikan agama yang mak abah saya bagi Alhamdulillah mencukupi tetapi saya ni tidak ikut apa yang saya pernah belajar dulu...saya tak pakai tudung labuh, saya bukan qariah negara, malah negeri pun bukan...saya juga bukan jenis yang berada di masjid setiap kali masuk waktu solat...tu sebab saya cakap saya bukan kuat agama...


sayang...
saya tak kaya...mak abah saya orang biasa saja..mak saya belajar setakat darjah enam sahaja...abah saya belajar setakat sijil pelajaran malaysia sahaja...abah dan mak saya tak ada rumah besar, tak ada tanah yang berbidang-bidang...abah dan mak saya tak ada kereta lamborghini di rumah...mak dan abah saya cuma ada kereta wira 1.8 warna gold dan kancil warna biru sahaja...mak saya cuma berniaga kecil-kecilan sahaja dan abah saya seorang bekas risda...tapi dengan duit berniaga itulah saya dan adik beradik saya di besarkan...


sayang...
saya takut bila saya fikir layakkah saya untuk hidup di dalam keluarga awak...antara awak dan saya sangat berbeza umpama gajah dan semut...saya sangat kecik jika hendak dibandingkan dengan awak...saya takut awak...saya takut sekiranya saya dipilih, adakah saya akan diterima seadanya sebagaimana saya yang sedia ada ini...saya takut awak...takut...


sayang...
sekiranya awak mengambil jalan untuk meninggalkan saya selepas membaca warkah ini, saya redha Ya Allah...sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon...semoga awak akan menemui kebahagiaan yang awak cari selama ini...saya tetap akan mendoakan kebahagiaan awak dunia dan akhirat..tetapi andai di sudut kecil hati awak menerima saya, saya memanjatkan kesyukuran yang tidak terhinggan kepadaMu Ya Allah...saya berjanji dengan sepenuh jiwa dan raga saya, saya akan cuba untuk melakukan yang terbaik supaya awak tidak menyesal memilih saya...


sayang...
walau apa jua keputusan awak, saya akan terima dengan hati yang lapang...saya ingin awak tahu bahawa saya sangat bersyukur dihadirkan Allah awak kepada saya...


sayang...
saya ingin mengundurkan diri terlebih dahulu...


salam sayang dari saya yang serba kekurangan ini...











notakakilima: baca boleh, percaya jangan...



2 comments:

  1. eh same macam mira la buat surat untuk fiture husband eheh

    ReplyDelete
  2. haha...ni ikhlas taw...dh stalk mira pny blog td...sweet mcm mira jugak...:)

    ReplyDelete