Friday, February 18, 2011

HuJaN mEnCuRaH2 kE LaDaNg

skrg ni dh masuk musim kemarau blk...
pas musim ujan yg buat aku pny plan x menjadi time sem break ritu...
kt tmpt aku ni bleh dikatakan tiap2 hr panas terik...
bila dh pns tu phm2 je la kan...
peluh pn mncurah2...
time ni la ketiak nk nanges...
bdn pn nk meraung2...
hadoii...
itu bleh time la sbb pns kn...
yg xleh bla nya
aku ni xkira la pns terik ke x ke
tgn aku ni asyk nk bpeluh je...
kmpius mak...
kdg2 tu dlm econ pn nk bpeluh gak
~kalah org g jogg....

aku ada gak search kt tenet knp la ngn aku ni...
if ikutkn bahasa perubatan 
penyakit bpeluh ni digelar HYPERHIDROSIS...
mknanya "penyakit berpeluh yang berlebihan"...
Ia berlaku pada hampir 1% daripada populasi terutamanya wanita
(aku tmasuk dlm populasi 1% tu la)
penyakit ni x diketahui puncanya but
ia dipercayai disebabkan oleh rangsangan saraf simpatetik yang berlebihan pada kelenjar peluh yang terlibat

aku ada gak tny2 kt doktor tp doktor ckp normal je aku ni
xde sakit seyez2 pn...
aku pn search lg kt tenet ttg kaedah2 rawatan bg org yg HYPER mcm aku ni...
ada byk kaedah...
antaranya guna Ubat Sapu antiperspirant, pil antikolinergik dan iontophoresis...
tp sume kaedah ni x la mberi kesan kpd semua pesakit...ada gak yg xjln...
bak kata org tua2, x luuut...
aku ada gak baca selain dr ubat2 sume tu, rawatan pembedahan simpatektomi pn bleh gak....
tp aku ni takut sket bab bedah2 ni...
gerun ceq aih...
even cara pbedahan lubang kunci (key-hole surgery) iaitu Endoscopic TransThoracoscopic Sympathectomy(ETS) ni bkesan smpai 98% tp aku ttp tkt...
sbb die ada lg 2% yg x bkesan tu...
2% tu yg aku plg tkt...
lg pn aku ada tgk kt tv org tu operate tp efek die, die xleh angkat bnda berat...
mcm tgn die dh x kuat la...tu yg ceq takut...
lg pn ada kesan sampingan lain termasuk kerosakan saraf frenik, saraf brachial plexus, Sindrom Horner, perdarahan ruang paru-paru dan pneumothoraks
~even 1 %...(utk maklumat lebeh lnjut psl ETS, carik kt tenet)

kdg2 aku malu kot nk salam org...
ye la, mn x nya..
aku penah alami sndr time aku salam ngn org pastu org tu wat muka kt aku...
siap ckp "eee, tgn bpeluh"...smbil cpt2 lap tgn die kt tisu...
peerrgghh!!!time tu malu usah ckp r...
cm ne la bakal en.husband aku nti...
tah time kekurangan aku ni ke x...
sedih kot, bkn aku mntak jdi mcm ni....
Allah dh bg, aku time je la...
mgkin ada hikmah...
ada sorg kwn aku tu siap puji lg..
"tgn mcm baby, lmbut je"...fuhh!!!kmbang beb...
mybe ni la hikmahnya...tgn sntiasa lmbut bak tgn baby....
kehkehkeh...

No comments:

Post a Comment