Tuesday, January 25, 2011

sUaRa dLm HaTi...


lately aku salu terfkr...ttg pjlnn hidup aku selama ini...
betapa byk dosa2 yg aku dh lakukn
tnpa sedar mahupn dgn sedar
tah la...
berubah???mmg nk berubah...
org kata jika kita ingin berubah ke arah kebaikan
pasti byk rintangan yg akan kita hadapi
tp bila ingin berubah kpd kejahatan??
sgt senang laluannya...
baru ada niat, perubahan trs terjadi...
betapa KERDIL aku rasa dri bila memikirkan bahawa selama ini aku telah mensia2kan peluang yg amat terbentang luas di hadapan ku...

apa guna SOLAT jika kita masih melakukan perkara2 mungkar yg septtnya kita hindar...
bukankah solat itu sndr adalah pendinding yg paling kuat utk dri kita??
tidak guna tonggang tonggek kita bersolat jika dlm pjlnn hidup seharian kita masih bergelumang dgn dosa2...
yg sudah semstinya kita tahu "itu' adalah dosa...
bukankah terbatal dgn sendirinya solat yg kita lakukn jika dlm hati kita rsa sangsi akan perkara2 yg kita lakukn??

jika kita mahukan solat itu sempurna tidakkah kita perlu melakukan transformasi dari segala segi??
jika dulu kita melakukan 'perkara itu' tidakkah kita perlu mengurangkannya??
bkn berubah secara drastik...tidak ada manusia akan berubah secara drastik jika tidak melalui 1 'frasa' yg mendorong seorg manusia itu berubah trs...

semakin kita 'kurang' melakukan dosa2 'itu' semakin kita 'kurang' rasa sangsi ketika kita solat...
dan akhirnya kita berubah secara menyeluruh...
dan solat kita akan sempurna...insyaAllah...

~end~

No comments:

Post a Comment